ORDO FRATRUM MINORUM - Ukraine

ORDO FRATRUM MINORUM - Ukraine

ORDO1 FRATRUM2 MINORUM3 UKRAINE4

Великий Піст 2013

Бібліотека
Великий Піст 2013

Великий Піст 2013

Попільна Середа розпочинає період сорокаденного приготування до найбільшої християнської урочистості – Великодніх Свят. Великий Піст, таку назву має цей період, який триває до початку літургії Меси Святої Вечері, що звершується у Великий Четвер.

Вже в ІІ сторіччі, для кращого приготування до Пасхальних Свят, додано два дні посту перед святом. Згадує про те Тертуліан (+ 240). Святий Іриней (+ 202) пише, що за його часів цей звичай існував у Галії: на вшанування сорокаденного посту Господа Ісуса був встановлений сорокагодинний піст (який, отже охоплював Велику П’ятницю та Велику Суботу). У III сторіччі вже постять цілий тиждень. І врешті на початку IV століття введено сорокаденний піст на згадку про піст Ісуса Христа. Вперше згадує про те святий Афанасій з Олександрії в пастирському листі з нагоди Великодня 334 року. Йшлося про те, щоб якнайкраще підготувати вірних до пасхальних свят. Згідно свідоцтва Аегеріі (IV ст.) сорокаденний піст був знаний всюди. Підтверджує те і святий Кирило Єрусалимський, коли пише в своїх катехизах про сорокаденний піст.

Проте на Сході Великий Піст триває вісім неділь і це встановлено для того, щоб суботи та неділі були вільні від посту.  Йшлося отже про повні сорок днів посту. В VI сторіччі в Римі піст розпочинався за шість тижнів до Великодня. Але з урахуванням неділь, в які ніколи не постили, піст тривав 36 днів. Для цього в VII сторіччі було додано недостаючі дні і початком Великого Посту встановленно Попільну Середу.  Остаточно середа, як початок Великого Посту була затвердженна в  Католицькій Церкві в 1570 році.

Від святого Григорія І Великого (+ 604) датується встановлення так званого “передпісття”. За три тижні перед Великим Постом Церквою було впроваджено фіолетові, покутні кольори літургійного вбрання, зі співів усунено радісне Алілуя, до 1248 року для цього періоду був обов’язковим піст, хоча і не надто суворий.

 

В згаданому 1248 році папа Інокентій IV скоротив Великий Піст, визначивши його від Попільної Середи. Передпісття залишилося лише видом приготування для отримання потрібного настрою на Великий Піст. Літургійна реформа останніх років відмінила Передпісття взагалі. У Польщі  традиція дотримуватися Передпісття разм з Великим постом (разом 70 днів), зберігалася в деяких місцевостях в XVIII, і навіть у XIX сторіччах. В неділю піст не був обов’язковим і до тепер не є обов’язковим, так як неділя завжди має характер урочистості.

 

Сам звичай посипання голови попелом на знак жалоби та покути, що священнодіє в Попільну Середу, знаний в багатьох культурах і традиціях, в древньому Єгипті, в Арабських країнах та Греції. В літургії ця традиція з’явилася в VIII сторіччі. Перші свідчення посвячення попелу походять з X сторіччя. В 1091 році папа Урбан II запровадив цей звичай, як обов’язковий для всієї Церкви. З того часу також встановлено те, що попіл для посвячення повинен братися з пальмових гілок (вербних), посвячених на Пальмовий Тиждень з попереднього року.

 

В Попільну Середу, згідно з канонами 1251-1252 Кодексу Канонічного Права, обов’язковим є утримання від м’ясних страв і стисло (три прийняття їжі впродовж дня, і тільки один раз – досита). Посту зобов’язані дотримуватися особи яким виповнилося 14 років і віком до 60 років. Канонічне Право не накладає на людей обов’язок приймати участь у Святій Євхаристії в цей день, (хоча то є загальною практикою, від якої не варто відмовлятися без поважної причини).

 

У всій Церкві  під час Великого Посту відбувалися науки, які давав кандидатам до прийняття святого Хрещення сам місцевий єпископ. Він також приймав останній екзамен і урочисту уділяв те таїнство в Велику Ніч перед святом Воскресіння Господнього за присутності всієї церковної спільноти. До теперішнього часу залишається традиція, щоб хрещення осіб дорослого віку, відбувалося у Святий Вечір перед Великоднем, а тому передувала наука під час Великого Посту.

Під час Великого Посту, який є періодом покути і навернення, Церква згадуючи слова Ісуса, пропонує три дорого наближення до Бога: піст, милостиня і молитва. Літургія цього періоду, дещо довша. Домінуючим кольором літургійного вбрання є фіолетовий. З обряду літургії зникає гімн “Слава на висотах Богу” (співається тільки на урочистості, такі як святого Йосипа 19 березня, чи урочистість Благовіщення Господнього 25 березня) також радісний спів “Алілуя” (навіть в урочистості та свята) перед читанням фрагменту Євангелії заміняється співом “Хвала тобі, Царю віків!” або “Хвала тобі, Слово Боже!”. Заборонено є оздоблення вівтаря квітами, а гра на музичних інструментах дозволена тільки з метою підтримки співу. Зрідка також відзиваються дзвони. Організовуються, як правило, декілька денні реколекції, які покликанні допомогти добре пережити цей період. В багатьох приходах існує звичай встановлювати хрест, біля якого можна приклонити коліно і поцілувати рани Христа. Зазвичай біля нього знаходяться квіти і свічки.

Зміни відбуваються і в Літургії Годин. В Години Читань в неділю не відмовляється “Тебе, Бога, прославляємо!” В формулах, починаючих кожну годину, а також в деяких інших текстах, (наприклад респонсоріях) упускається радісне “Алілуя!”

Змінюються також положення, що стосуються обов’язкових і довільних споминів. Обходять їх як додатковий спомин.

Попільна Середа і Неділя Великого Посту навіть мають першість над урочистостями. Зате дні звичайні, будні Великого Посту поступаються святам та урочистостям, хоча зберігають першість перед споминами.

 

Джерело: http://brewiarz.katolik.pl/czytelnia/wielki_post.php3


ДУХОВНІСТЬ

Святий Франциск з Ассізі є одним з найвідоміших святих Католицької Церкви. В часи середньовіччя він своїм життям і започаткованим ним францисканським рухом відновив обличчя Церкви. Сьогодні його вшановують не тільки католики, але і християни інших конфесій, і навіть невіруючі.

Докладніше »

Клара народилася у 1194 році в Ассізі в аристократичній родині Фавароне і Ортоляни Оффредуччіо. Її мати під час чування в катедрі Сан Руфіно почула голос, який пророчо звістив їй народження дівчинки: "Не бійся, жінко, ти щасливо народиш ясне світло, яке освітить світ".

Докладніше »

За порадами кардинала Гуґоліна, а також за порадами Братів, Франциск вільний від керування Орденом, мусив достатньо швидко взятися за написання тексту більш змістовного, більш конкретного і більш юридичного.


Докладніше »

"Ідіть, проповідуйте, кажучи, що Царство Небесне - близько. … Не беріть ні золота..., ні торби на дорогу, ні одежин двох,
ні взуття, ні палиці, - бо робітник вартий утримання свого. …"

Євангеліє від Матея (Мт 10:7-16)