ORDO FRATRUM MINORUM - Ukraine

ORDO FRATRUM MINORUM - Ukraine

ORDO1 FRATRUM2 MINORUM3 UKRAINE4

ПРО БОГА


 

ПРО БОГА

 

Бог об’явився світу в людській природі, хоча найвищі небеса не можуть вмістити Бога, Він натомість може гуляти райським садом з Адамом, може битися з Яковом. Бог також може змінювати свою думку.

У 18 розділі книги Буття Авраам переконує Бога, щоб Він не нищив Содоми, з огляду на п’ятдесят, сорок п’ять, тридцять, двадцять, і аж до десяти, праведних, які там є.

У Буття 6, 5-7 Бог жаліє, що створив людину. Це звучить так, ніби Бог не знав, що людина так буде себе поводити. Віруюча особа стверджує, що Бог є Всемогутній. Одною з головною характеристик Бога є те, що Він Усезнаючий. Адже Він порахував кожну волосину на нашій голові.

Позачасовий Бог знає одночасно минуле, теперішнє й майбутнє. Усі часи для Бога присутні однаково.  Св. Августин намагається нам це пояснити. Отже, уявімо:  хтось сидить на вершині гори й дивиться вниз на того, хто біжить по дорозі біля цієї гори, одночасно на цій дорозі є також особи, які не біжать та їм здається, що дехто попереду, а дехто позаду, а для того, хто сидить на горі, усіх їх однаково видно. Так само може бути з Богом.

Однак Бог знає, в якому пункті знаходиться наше життя. Він знає наше майбутнє до найдрібніших речей. Тут виникає питання: чи людина є справді вільна? Бог бачить наші майбутні вчинки, але те, що Він бачить виникає з нашої вільної волі, чи з того, бо Він знає, що воно буде?

Бог обдарував людину даром вільної волі, щоб вона могла йти до Бога, чи не йти. Бог дозволяє людині мати вільну волю, щоб ми могли бути вільними до любові Бога й ближнього. Любов вимагає вільності, якщо люди вміють любити, то мають вільну волю й можуть  зробити страшні речі, яки відбулися в Содомі.

Не менш важливим й одночасно легким є аналізувати Всемогутність Бога. Уже з самого початку зустрічаємося з важкими  питаннями, які, щоб їх поставити, необов’язково потрібно бути філософом, це може бути навіть дитина, яка хоч трохи розуміється на релігії, але відповісти на них не так і легко.

Наприклад:

  • Чи Бог уміє плавати? Бо 6-річний хлопчик уміє.
  • Чи Бог уміє грішити? Багато хто з нас робить це без проблем.
  • Чи Бог може створити щось важке, що не зможе підняти? Бо людина може це зробити.

БОГ УМІЄ ВСЕ, а навіть те, що абсурдне, може створити квадратне коло, уміє плавати, Бог може створити камінь, який не зможе підняти, а потім підійме його. Бог не є обмежений принципами логіки. Бо Він створив усі ці принципи й Він може їх знищити.

Французький філософ Рене Декарт переконаний, що Бог створив світ з його принципами логіки, але міг створити інший світ з іншими принципами логіки.

Картезій натомість стверджує, що ми не маємо зеленого  поняття, що є, а що не є можливе для Бога. Ствердження, що Бог може все, частіше всього чуємо від віруючих осіб. Пітер Верді говорить, що ці особи навіть не уявляють, що це таке всемогутність Бога. Я сам зустрічав таких осіб, що говорили, що Бог всемогутній, а не розуміли цієї всемогутності.

У Святому Письмі бачимо, що Бог не все може (Євр 6, 13-18). Бог не може обманювати, також немає нікого більшого, ким Він би міг присягати.

Але ствердження, що Бог може зробити те, що логічно неможливе не можна прийняти,  бо якби це було так, то Бог не був би гідний слави, такий Бог міг би обманювати. Логіка ставить границі тому, що є суттєве, а що ні.  Немає сенсу говорити про квадратне коло, але Бог може створити якусь дивну геометричну фігуру й назвати її квадратним колом, тут входить гра мов, ми її не будемо розглядати. Можливим є, що 6-річний хлопчик уміє плавати, але якщо Бог є позачасовий і не має тіла, то в Його випадку було би це неможливо. Хоча Ісус у віці 6 років можливо й плавав. Також можливо є те, щоб людина грішила так, як тільки можливо, що у випадку Бога це абсолютно не є можливо.

Таких питань є багато, на які ми шукаємо відповіді. Можливо хтось з цього щось зрозумів, а в когось з’явилося ще більше питань. На всі питання, які стосуються Бога, не так легко відповісти.

На закінчення я хотів би представити думку Пітера Верді (Peter Vardy), яку він написав у закінченні своєї книги «The Puzzle of God» (Головоломка Бога). Філософські докази того, що Бог існує не суттєві, бо так правдими не знайдемо. Правда в цій культурі прийнята по-своєму. Для християн правдою є те, що існує три Божі Особи: Бог Отець, Бог Син і Бог Дух Святий, тобто Пресвята Трійця й що Христос воістину воскрес з мертвих, для мусульман це не є правдою.

Природа віри, що неустанно шукає правду, філософські спостереження, досягнення в науці, постійно будуть виходити з найважливішими питаннями, на які кожен з нас має дати собі відповідь.  Сократ не міг довести безсмертність душі, але був готовий віддати голову за цю теорію. Така позиція є важлива сама в собі, це є найкращим доказом про існування Бога, ніж філософські теорії.

А навіть існує така загроза, що філософія може похитнути релігійні переконання. А можливо віра виходить поза розум і деякі життєві речі такі як: любов, краса, релігійна віра, неможливо обмежити до розумового аналізу. Ґрунтування на одній філософії може спричинити те, що ми не зауважимо більш важливих елементів.  Мистецтво, музика, а навіть самотня прогулянка у чистому полі чи під небесними зірками, можуть дати нам більше зрозуміти про Бога, ніж філософські роздуми.  У гонитві за зрозумінням чогось, важливе є те, щоб ми не втратили найголовніше – спокій і тишу.

 

 

Опрацював

бр. Адріан Пугачевський, OFМ

08.12.2010, Київ


ДУХОВНІСТЬ

Святий Франциск з Ассізі є одним з найвідоміших святих Католицької Церкви. В часи середньовіччя він своїм життям і започаткованим ним францисканським рухом відновив обличчя Церкви. Сьогодні його вшановують не тільки католики, але і християни інших конфесій, і навіть невіруючі.

Докладніше »

Клара народилася у 1194 році в Ассізі в аристократичній родині Фавароне і Ортоляни Оффредуччіо. Її мати під час чування в катедрі Сан Руфіно почула голос, який пророчо звістив їй народження дівчинки: "Не бійся, жінко, ти щасливо народиш ясне світло, яке освітить світ".

Докладніше »

За порадами кардинала Гуґоліна, а також за порадами Братів, Франциск вільний від керування Орденом, мусив достатньо швидко взятися за написання тексту більш змістовного, більш конкретного і більш юридичного.


Докладніше »

"Ідіть, проповідуйте, кажучи, що Царство Небесне - близько. … Не беріть ні золота..., ні торби на дорогу, ні одежин двох,
ні взуття, ні палиці, - бо робітник вартий утримання свого. …"

Євангеліє від Матея (Мт 10:7-16)